Kunst kopen, waar op letten

Stel, u komt op een rommelmarkt, bij een kringloop of kunsthandel een leuk schilderij op doek tegen.
Het werk lijkt u wel wat, de prijs is acceptabel…en dan?

Één van de zaken waar ík op let, indien het een kunstwerk op doek is, zijn de spietjes.
Spietjes zijn de puntige stukjes hout in de hoeken van het houten* frame waar het doek is opgespannen.
De spietjes zijn zichtbaar op de achterzijde, het schilderij moet dus even van de wand (ik voel meestal gewoon even achter het doek, macht der gewoonte)
(*meest gebruikt zijn de houten spieramen/spieframes, tegenwoordig zijn er ook aluminium spieramen/spieframes. Aluminium spieramen gebruiken géén houten spietjes)

Er zijn namelijk 2 methoden om de spietjes in het frame te slaan: de goede en foute manier. (zie foto’s)

Als de spietjes verkeerd in het doek zitten dan ga ik er eigenlijk al van uit dat er een amateurschilder aan het werk is geweest.
Een beetje kunstschilder met academische achtergrond óf materialenkennis moet weten hoe de spietjes gemonteerd moeten worden.

Spietjes en de manier van monteren is voor mij al een puntje inzake de beoordeling.

Maar….anno 2020 zegt de manier van spietjes monteren helaas niet alles meer.
Ik heb kunstwerken van vrij recent afgestudeerde kunstenaars gezien met de spietjes verkeerd in het doek.
Bij navraag bleek dat ze ook werkelijk geen idee hadden hoe ‘t wel moest (was aldus de kunstenaars nooit aandacht aan besteed op de academie)

Het blijkt dat er ook genoeg lijstenmakers het schip in gaan en tot overmaat van ramp heb ik zelfs een groothandel in spieramen gezien met een kingsize foto op de website…u raadt het al: een frame met de spietjes verkeerd gemonteert.

Afijn, de montage van de spietjes zegt dus niet alles.
Toch blijft het voor mij één van de indicatoren.

Nog een kleine kanttekening:
Er zijn ook doeken waar van de 8 spietjes er 1 of 2 verkeerd zitten. Er kan wel eens een spietje uit gevallen zijn en verkeerd teruggezet is. Dat is iets daar maak ik me niet druk om, als de meerderheid van de (oude) spietjes maar goed zit.
Zitten (bijna) alle spietjes verkeerd dan is dat voor mij een tekentje aan de wand dat ‘t werk van een amateur afkomstig is.

“En wat als er helemaal geen spietjes in een doek zitten? Dan valt er weinig te beoordelen.”
Klopt…en dan moet je even verder kijken. Ik kom hier in een toekomstige blogpost uiteraard vaker op terug!

Tot zover,

*toevoeging:
Voordat mensen vragen “waarom is de ene manier goed, de ander fout?”

De verklaring is eigenlijk bijzonder simpel: het heeft te maken met de richting van de houtnerf
Op de foto met de foute montage is te zien dat de nerf richting van zowel het spieframe als de spie parallel lopen.
Op de foto met de goede montage is te zien dat de houtnerf van de spie haaks op de nerf van het spieframe staat.

Als beide houtnerven parallel lopen (de foute montage) dan kan, door de werking van het hout, de spie uit het frame gedrukt worden en heeft de spie geen nut.
Als nerven haaks op elkaar staan dan heeft de werking van het hout geen (tot wellicht zéér weinig) effect en blijft de spie in het frame zitten.

Er zijn mensen die zeggen “beide manieren zijn toch goed” of “het maakt toch niet uit?”.
Het maakt wél uit, goed is goed en fout is simpelweg fout.


Plaats een reactie

error: Don\'t steal @ Skoander.com