Ontzuren lijstenmaker Heerenveen

Ontzuren lijstenmaker Heerenveen, het vervolg op dit bericht (Lijstenmaker Heerenveen – Skoander.com)

Zoals te lezen is heb ik dus ook een lijstenmakerij.
Dit omvat gelukkig iets meer dan alleen een lijst om een schilderij timmeren, ik zal zo nu en dan even wat zaken posten waar ik mij mee bezig houd.

Als u in de webshop bij o.a. “grafiek” kijkt dan ziet u bij een aantal items de term “ontzuurd”.
Maar wat ik nou eigenlijk ontzuren?

Ontzuren is de (bruine) verkleuring uit het papier verwijderen,,,klinkt simpel en na ca. 17 jaar deze tak van sport beoefenen is dit voor mij niet meer de moeilijkste klus (al zijn er altijd uitzonderingen zoals chine colle’s, dit kan weleens voor wat meerwerk zorgen)

Hoe dit ontzuren in zijn werk gaat? Wel, daar ga ik geen uitspraken over doen…ik wil het niet op mijn geweten hebben dan mensen zelf gaan proberen…met alle risico’s van dien.
Het principe is als volgt: het grafiek komt in een bad met een aantal chemicalien te liggen, dit totdat het werk schoon is. (dit vergt een geoefend oog). Daarna moet het werk een periode in een bad om te ontzuren en daarna nog een bad om te spoelen.
De duur van elk bad? Wel…stel dat een ets 1,5 week in bad 1 doorbrengt, dan moeten de daaropvolgende baden eenzelfde tijd (of wellicht langer) duren.
Als een ets dus 1.5 week in bad 1 doorbrengt dan is het totaal 3 baden à 1,5 week, een maand is dus vrij snel voorbij.

*wat kan ontzuurd worden?
Wel, veel (niet alles) kan: van tekeningen tot litho’s, houtsnedes, antieke gravures etsen en al wat niet meer.
Ik heb cartografie uit de 16e eeuw tot aan een originele tekening van Gerrit Benner onder handen gehad.

* is het niet schadelijk voor de kleuren?
Nee, tenzij e.e.a met de hand ingekleurd is…aan handgekleurd werk zal in mijn vingers niet branden (hier zijn andere oplossingen voor, deze bied ik wel aan).
De papierkleur komt weer terug in de originele staat. Is een grafiek afgedrukt op een donkerder soort papier, dan komt deze kleur altijd terug!
Kleurenetsen en dergelijke behouden ook altijd hun kleuren (wederom, tenzij (gedeeltelijk) met de hand gekleurd)

Hieronder ga ik even een paar voorbeelden laten zien van een paar foto’s/collages van wat grafiek: de voor- en na foto’s.
(het is géén magie, er is niet gefotoshopt, de foto’s zijn niet bewerkt (hooguit bijgesneden en verwerkt tot collage) en meer foto’s zijn uiteraard ter inzage)


Collage 1 is een ets van Willem Witsen, de aardappeldraagster. Dit betreft een ets uit ca. 1888.
Deze ets zat nog in de originele lijst en was echt koffiebruin. De foto er onder toont het werk (terwijl het nog in het bad lag), maar al zeer schoon.
(het duurde ca. 4 maand (!) om tot dit resultaat te komen)

Collage 2 (klik op de foto voor een volledig beeld) is een ets van Johan Hemkes, deze vertoonde nogal wat verkleuring bij de signatuur, verder lichte verkleuring bij de passepartoutranden.
Ook deze ets is weer als nieuw geworden.

Collage 3 is een ets van Anton Pieck. De collage staat eigenlijk verkeerd om…de “voor” foto staat onder, de ontzuurde versie boven.
Deze foto’s tonen de ets in de oude passepartout, dit geeft het kleurverschil goed weer.

Collage 4 toont een ets van (even uit mijn hoofd) Piet de Vries, een ets van Joure.
Deze ets was opzich in niet heel rare conditie, maar de eigenaar vond die verkleuring op de papierrand nou niet bijzonder fraai…dus ben ik
aan het werk gegaan. Het eindresultaat mag er uiteraard zijn.

Foto 5&6, dit is een ets van Ids Wiersma, zicht op Woudsend.
Een fraaie ets, maar het was totaal verkleurd dankzij….de lijm en het karton op de achterzijde. Dit was niet zuurvrij, waarvan akte.
De ets is losgehaald van de achtergrond, ontzuurd en nieuw ingelijst.
Hierbij de voor- en na foto’s van deze ets.

(ik heb nog tal van andere foto’s in het archief, dit is slechts een selectie)

20180201 144013
20180416 101839

Plaats een reactie

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.